05-25-2022, 08:04 AM
Araç Lastiği Nasıl Değiştirilir?
Kış ya da yaz lastiği kullanma zamanlarında, lastiğiniz eskiyip yol tutuşu azaldığında ve lastiğinizin patlaması gibi durumlarda lastik değişimi yapmanız gerekir. Peki; araba lastiği nasıl değiştirilir, lastik değiştirmenin püf noktaları nelerdir? Araç lastiği değiştirme hakkında bilmeniz gerekenleri sıralamaya başlıyoruz!
Araç Lastiği Değişimi Ne Zaman Yapılır?
Bahsettiğimiz ve sizin de bildiğiniz gibi kış lastiği uygulaması her yıl düzenli olarak lastik değiştirmenizi gerektiriyor. Ülkemizde 1 Aralık ila 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanmak zorunlu. Bu tarihler haricinde ise -yetkili makamlar tarafından aksi belirtilmemişse- yaz lastiği kullanmalısınız. Bu hem güvenliğiniz hem de yakıt tasarrufu yapabilmeniz için oldukça önemli.Yaz/kış lastiği değişim dönemlerinin yanı sıra belirli bir süre kullandıktan sonra da lastik değişimi yapmanız gerekebilir. Bu konuda lastik diş derinliği size fikir verebilir. Lastik diş derinliğinin minimum 1,6 mm olması gerektiği yasalarda belirtilmiştir. Yani lastiklerinizin diş derinliği 1,6 mm’den azsa lastik değişim zamanı gelmiş de geçiyor demek! İdeal lastik diş derinliğinin kış lastikleri için 4 mm, yaz lastikleri için de 3 mm olduğunu not düşelim. “Araç lastikleri ne zaman değiştirilmeli?” sorusuna daha ayrıntılı bir cevap arıyorsanız yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.
Kötü Yol Koşulları Sonrasında da Kontrolleri İhmal Etmeyin
Kara yolunda bordür veya çukurlara çarpmalar veya kuvvetli darbeler de lastiklerde geri dönüşü olmayan hasarlara yol açabilir. Her bu tarz bir aksilik veya kaza geçirdiğinde lastikleri kontrol etmeli ve ihtiyaç varsa değişimi gerçekleştirmelisiniz.
Diş Aşınma Göstergelerini Dikkate Alın
Lastik diş derinliğinin minimum 1,6 mm olması yasalarda yer alan bir durumdur. Eğer diş derinliği 1,6 mm altına inmişse bu lastiğinizi değiştirmeniz gerektiği anlamına gelir. İdeal diş derinliği ölçüsü ise yaz ve kış lastiklerine göre farklılık gösterir. Yaz lastiği için yasal değer 3 mm, kış lastiği için ise 4 mm’dir.
Lastik Değiştirme Süresi Ne Kadardır?
Lastikler üretim tarihinden itibaren maksimum 10 yıl kullanılmalıdır. Bu süreyi aşan lastikleri, hasarlı olup olmadıklarına bakmaksızın değiştirmelisiniz. Aksi takdirde bu lastikler güvenliğinizi tehlikeyi atarlar. Ayrıca eğer 5 yıldır aynı lastikleri kullanmaya devam ediyorsanız da düzenli olarak yetkili servislerde kontrollerini ve gerekirse bakımını yaptırmayı ihmal etmemelisiniz.
Lastiğiniz patladı ve acil bir durum söz konusu. İşte lastik değiştirme rehberiniz.
Sürücülerin araçlarındaki lastiklerin tamamını değiştirmesini gerektiren bazı ana sebepler vardır.
Mevsim geçişi olabilir, yani yaz lastiklerinden kış lastiklerine veya kış lastiklerinden yaz lastiklerine geçilmesi gerekebilir.
Lastikler arızalı veya lastik sırtı aşınmış olabilir. Bunun olup olmadığını anlamak için sırt aşınma göstergesini kontrol edin.
Lastikler 10+ yıllık olabilir. Lastik yanağında verilen bilgiler, lastiğin yaşını gösterir. Bu sürenin sonunda, durumlarına bakmaksızın lastikleri değiştirmek iyi bir fikirdir. Araç üreticileri, aracın kullanım alanına bağlı olarak farklı bir kullanım ömrü tavsiye edebilir, buna uyun.
Sürüş sırasında lastiğinizin patlaması.
2. veya 3. nedenle lastik değiştirmeniz gerekiyorsa, aracınızın yedek lastiğini de hasar veya eskime açısından kontrol ettiğinizden emin olun. Gerekirse yenisiyle değiştirin.
Sebebi ne olursa olsun, lastik değişimi son derece basittir. Bazı temel araçlarla ve her adımı açıklayan rehberimiz sayesinde araç sahipleri, bu temel görevi kendileri uygun şekilde yerine getirebilir.
O zaman başlayalım
1. Önce güvenlik: Başlamadan önce aşağıdakileri yapın.
Aracınızı düz bir zemine park edin. Asla yokuşta lastik değiştirmeyin.
El frenini çekin ve aracı park moduna alın (otomatik ise) veya vitese geçirin (manuel ise).
Araçta kimsenin olmadığından emin olun.
Değiştirdiğiniz lastiğin çapraz karşısında yer alan tekerleğin her iki tarafına takozlar veya ağır nesneler (tahta parçaları, tuğlalar, büyük taşlar) koyun.
Yolda lastiğiniz patladıysa, yolun kenarında güvenli bir yerde durun ve aracınızın flaşörlerini yakın.
2. Varsa göbek kapağını veya jant kapağını çıkarın.
3. Bijonları bijon anahtarıyla gevşetin, ama çıkarmayın.
Aracı yerden kaldırdığınızda sadece kolaylıkla çıkacak kadar gevşetin. Bijonlar çok mu sıkı? Yatay konumda olmasına dikkat ederek bijon anahtarına dikkatli bir şekilde ayağınızla basınç uygulayabilirsiniz.
4. Aracı kaldırın.
Aracın altına kriko yerleştirin. Krikoyu nereye yerleştireceğinizden emin değilseniz, aracınızın kullanım kılavuzuna bakın. Değiştireceğiniz lastik yerden yaklaşık 15 cm yükselene kadar aracınızı yavaş ve düzgün bir şekilde kaldırın.
5. Bijonları çıkarın.
Bijonlara erişmek için jant kapaklarını veya göbek kapaklarını çıkarın.
Bijon anahtarını kullanarak bijonları saatin tersi yönünde döndürerek gevşetin. Daha önceden gevşettiğiniz için (3. adım) bunları elle çıkarabilirsiniz. Bijonları güvenli bir yere koyduğunuzdan emin olun!
6. Jantı çıkarın.
İki elinizle kendinize doğru çekin. Yuvarlayarak kenara koyun.
Önemli: Tüm lastiklerinizi değiştirip saklayacaksanız, çıkarırken her birinin üzerine tebeşirle hangi lastik olduğunu yazın. Örneğin: SoÖ (sol ön), SaÖ (sağ ön) gibi. Neden? Böylece her birinin nereye takıldığını takip edebilir ve yeniden değiştirmeniz gerektiğinde doğru yere takabilirsiniz.
7. Bijonları sıkın.
Bijon anahtarı ile bu kez saat yönünde döndürerek bijonları biraz sıkın. İPUCU: Bijonların sıkı olduğundan emin olun, ancak fazla zorlamayın. Bu, aracınızın krikodan ayrılmasına yol açabilir. Önce sadece elinizle takın. Daima sıktığınız bijonun karşı çaprazındaki bijona geçin, yani önce birini sıkın, daha sonra hemen yanındakini değil, karşı çaprazındaki bijonu sıkın.
8. Aracı indirin ve bijon somunlarını anahtarla iyice sıkın.
Bijonları gevşetirken yaptığınız gibi, sıkarken de yatay konumdaki bijon anahtarına dikkatli bir şekilde fazladan basınç uygulayabilirsiniz. Tork anahtarına daima doğru oranda kuvvet uygulanmalıdır, aksi takdirde germe nedeniyle cıvatalara zarar verebilirsiniz.
9. Göbek kapağını veya jant kapağını tekrar takın.
Patlak lastiğimi değiştirdim. Aracımdaki yedek lastik kalabilir mi?
Hayır. Geçici yedek lastikler genellikle farklı ebattadır. Daha hafif ve küçüklerdir, ayrıca kalıcı lastikle aynı hız ve kilometre özelliklerine sahip değillerdir. Bu, sürüş sırasında aracınızın dengesini etkileyebilir. Bunun tek istisnası, yedek lastiğinizin aracınızdaki diğer lastiklerle aynı ebatta olmasıdır.
Böylece şu noktaya geliyoruz:
10. Patlak lastiğinizi mi değiştirdiniz?
Patlak lastiği bagajınıza yerleştirin ve tamir edilmesi veya doğru ebatta, kalıcı bir lastikle değiştirilmesi için bir lastikçiye götürün.
Emin değil misiniz? Gerekli ekipmanınız yok mu? Bir lastikçiden yardım almaktan çekinmeyin. Patlak lastiğinizi değiştirecekleri veya sezon lastiklerinizi takacakları konusunda içiniz rahat edebilir. İpucu: Bunu yaparlarken, yedek lastiğinizi kontrol etmelerini isteyin.
Kış ya da yaz lastiği kullanma zamanlarında, lastiğiniz eskiyip yol tutuşu azaldığında ve lastiğinizin patlaması gibi durumlarda lastik değişimi yapmanız gerekir. Peki; araba lastiği nasıl değiştirilir, lastik değiştirmenin püf noktaları nelerdir? Araç lastiği değiştirme hakkında bilmeniz gerekenleri sıralamaya başlıyoruz!
Araç Lastiği Değişimi Ne Zaman Yapılır?
Bahsettiğimiz ve sizin de bildiğiniz gibi kış lastiği uygulaması her yıl düzenli olarak lastik değiştirmenizi gerektiriyor. Ülkemizde 1 Aralık ila 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanmak zorunlu. Bu tarihler haricinde ise -yetkili makamlar tarafından aksi belirtilmemişse- yaz lastiği kullanmalısınız. Bu hem güvenliğiniz hem de yakıt tasarrufu yapabilmeniz için oldukça önemli.Yaz/kış lastiği değişim dönemlerinin yanı sıra belirli bir süre kullandıktan sonra da lastik değişimi yapmanız gerekebilir. Bu konuda lastik diş derinliği size fikir verebilir. Lastik diş derinliğinin minimum 1,6 mm olması gerektiği yasalarda belirtilmiştir. Yani lastiklerinizin diş derinliği 1,6 mm’den azsa lastik değişim zamanı gelmiş de geçiyor demek! İdeal lastik diş derinliğinin kış lastikleri için 4 mm, yaz lastikleri için de 3 mm olduğunu not düşelim. “Araç lastikleri ne zaman değiştirilmeli?” sorusuna daha ayrıntılı bir cevap arıyorsanız yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.
Kötü Yol Koşulları Sonrasında da Kontrolleri İhmal Etmeyin
Kara yolunda bordür veya çukurlara çarpmalar veya kuvvetli darbeler de lastiklerde geri dönüşü olmayan hasarlara yol açabilir. Her bu tarz bir aksilik veya kaza geçirdiğinde lastikleri kontrol etmeli ve ihtiyaç varsa değişimi gerçekleştirmelisiniz.
Diş Aşınma Göstergelerini Dikkate Alın
Lastik diş derinliğinin minimum 1,6 mm olması yasalarda yer alan bir durumdur. Eğer diş derinliği 1,6 mm altına inmişse bu lastiğinizi değiştirmeniz gerektiği anlamına gelir. İdeal diş derinliği ölçüsü ise yaz ve kış lastiklerine göre farklılık gösterir. Yaz lastiği için yasal değer 3 mm, kış lastiği için ise 4 mm’dir.
Lastik Değiştirme Süresi Ne Kadardır?
Lastikler üretim tarihinden itibaren maksimum 10 yıl kullanılmalıdır. Bu süreyi aşan lastikleri, hasarlı olup olmadıklarına bakmaksızın değiştirmelisiniz. Aksi takdirde bu lastikler güvenliğinizi tehlikeyi atarlar. Ayrıca eğer 5 yıldır aynı lastikleri kullanmaya devam ediyorsanız da düzenli olarak yetkili servislerde kontrollerini ve gerekirse bakımını yaptırmayı ihmal etmemelisiniz.
Lastiğiniz patladı ve acil bir durum söz konusu. İşte lastik değiştirme rehberiniz.
Sürücülerin araçlarındaki lastiklerin tamamını değiştirmesini gerektiren bazı ana sebepler vardır.
Mevsim geçişi olabilir, yani yaz lastiklerinden kış lastiklerine veya kış lastiklerinden yaz lastiklerine geçilmesi gerekebilir.
Lastikler arızalı veya lastik sırtı aşınmış olabilir. Bunun olup olmadığını anlamak için sırt aşınma göstergesini kontrol edin.
Lastikler 10+ yıllık olabilir. Lastik yanağında verilen bilgiler, lastiğin yaşını gösterir. Bu sürenin sonunda, durumlarına bakmaksızın lastikleri değiştirmek iyi bir fikirdir. Araç üreticileri, aracın kullanım alanına bağlı olarak farklı bir kullanım ömrü tavsiye edebilir, buna uyun.
Sürüş sırasında lastiğinizin patlaması.
2. veya 3. nedenle lastik değiştirmeniz gerekiyorsa, aracınızın yedek lastiğini de hasar veya eskime açısından kontrol ettiğinizden emin olun. Gerekirse yenisiyle değiştirin.
Sebebi ne olursa olsun, lastik değişimi son derece basittir. Bazı temel araçlarla ve her adımı açıklayan rehberimiz sayesinde araç sahipleri, bu temel görevi kendileri uygun şekilde yerine getirebilir.
O zaman başlayalım
1. Önce güvenlik: Başlamadan önce aşağıdakileri yapın.
Aracınızı düz bir zemine park edin. Asla yokuşta lastik değiştirmeyin.
El frenini çekin ve aracı park moduna alın (otomatik ise) veya vitese geçirin (manuel ise).
Araçta kimsenin olmadığından emin olun.
Değiştirdiğiniz lastiğin çapraz karşısında yer alan tekerleğin her iki tarafına takozlar veya ağır nesneler (tahta parçaları, tuğlalar, büyük taşlar) koyun.
Yolda lastiğiniz patladıysa, yolun kenarında güvenli bir yerde durun ve aracınızın flaşörlerini yakın.
2. Varsa göbek kapağını veya jant kapağını çıkarın.
3. Bijonları bijon anahtarıyla gevşetin, ama çıkarmayın.
Aracı yerden kaldırdığınızda sadece kolaylıkla çıkacak kadar gevşetin. Bijonlar çok mu sıkı? Yatay konumda olmasına dikkat ederek bijon anahtarına dikkatli bir şekilde ayağınızla basınç uygulayabilirsiniz.
4. Aracı kaldırın.
Aracın altına kriko yerleştirin. Krikoyu nereye yerleştireceğinizden emin değilseniz, aracınızın kullanım kılavuzuna bakın. Değiştireceğiniz lastik yerden yaklaşık 15 cm yükselene kadar aracınızı yavaş ve düzgün bir şekilde kaldırın.
5. Bijonları çıkarın.
Bijonlara erişmek için jant kapaklarını veya göbek kapaklarını çıkarın.
Bijon anahtarını kullanarak bijonları saatin tersi yönünde döndürerek gevşetin. Daha önceden gevşettiğiniz için (3. adım) bunları elle çıkarabilirsiniz. Bijonları güvenli bir yere koyduğunuzdan emin olun!
6. Jantı çıkarın.
İki elinizle kendinize doğru çekin. Yuvarlayarak kenara koyun.
Önemli: Tüm lastiklerinizi değiştirip saklayacaksanız, çıkarırken her birinin üzerine tebeşirle hangi lastik olduğunu yazın. Örneğin: SoÖ (sol ön), SaÖ (sağ ön) gibi. Neden? Böylece her birinin nereye takıldığını takip edebilir ve yeniden değiştirmeniz gerektiğinde doğru yere takabilirsiniz.
7. Bijonları sıkın.
Bijon anahtarı ile bu kez saat yönünde döndürerek bijonları biraz sıkın. İPUCU: Bijonların sıkı olduğundan emin olun, ancak fazla zorlamayın. Bu, aracınızın krikodan ayrılmasına yol açabilir. Önce sadece elinizle takın. Daima sıktığınız bijonun karşı çaprazındaki bijona geçin, yani önce birini sıkın, daha sonra hemen yanındakini değil, karşı çaprazındaki bijonu sıkın.
8. Aracı indirin ve bijon somunlarını anahtarla iyice sıkın.
Bijonları gevşetirken yaptığınız gibi, sıkarken de yatay konumdaki bijon anahtarına dikkatli bir şekilde fazladan basınç uygulayabilirsiniz. Tork anahtarına daima doğru oranda kuvvet uygulanmalıdır, aksi takdirde germe nedeniyle cıvatalara zarar verebilirsiniz.
9. Göbek kapağını veya jant kapağını tekrar takın.
Patlak lastiğimi değiştirdim. Aracımdaki yedek lastik kalabilir mi?
Hayır. Geçici yedek lastikler genellikle farklı ebattadır. Daha hafif ve küçüklerdir, ayrıca kalıcı lastikle aynı hız ve kilometre özelliklerine sahip değillerdir. Bu, sürüş sırasında aracınızın dengesini etkileyebilir. Bunun tek istisnası, yedek lastiğinizin aracınızdaki diğer lastiklerle aynı ebatta olmasıdır.
Böylece şu noktaya geliyoruz:
10. Patlak lastiğinizi mi değiştirdiniz?
Patlak lastiği bagajınıza yerleştirin ve tamir edilmesi veya doğru ebatta, kalıcı bir lastikle değiştirilmesi için bir lastikçiye götürün.
Emin değil misiniz? Gerekli ekipmanınız yok mu? Bir lastikçiden yardım almaktan çekinmeyin. Patlak lastiğinizi değiştirecekleri veya sezon lastiklerinizi takacakları konusunda içiniz rahat edebilir. İpucu: Bunu yaparlarken, yedek lastiğinizi kontrol etmelerini isteyin.