O Bir Ra Board

Full Version: Atatürk'ten yadigar Savarona Yatı
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.


Atatürk'ten yadigar Savarona Yatı

SAVARONA YATI

İsmini Hint okyanusundaki bir deniz kuşundan alan Savarona yatı, Golden Gate ve

Brooklyn köprülerini imal ederek servet sahibi olmuş olan John Roebling isimli

mühendisin torunu, Richard M. Cadwallader’in dul eşi Bayan Emily Roebling

Cadwallader tarafından Almanya’nın Hamburg şehrinde, Blohm und Woss tersanesine

Gibbs ve Cox dizaynı olarak sipariş edilmiştir. Yapımına 29 Temmuz 1930 tarihinde

başlanan yat 28 Mart 1931 tarihinde denize indirilmiştir. Yat 4.000.000 USD‘a

imal edilmiştir.

Yat, döneminin en büyük özel yatı olup, içi antika meraklısı sahibinin isteği

doğrultusunda dünya’nın dört bir yanından getirilmiş özel ve tarihi eşyalarla

zenginleştirilmiştir.

Savarona denize indikten sonra Atlantik’te, Akdeniz’de ve Kuzey Afrika sularında

dolaştı. Yatını çok seven Bayan Cadwallader, Amerikan hükümetince ülke dışında

imal edilmiş teknelerden istenen tescil ile teknenin bedeli kadar gümrük

vergilerinin yüksekliği nedeniyle yatını Amerika’ya götürememişti. Bu sebeple

yatını kullanamayan sahibesi onu satmaya karar verdi.

Ulu Önder Atatürk döneminde uzun bir süre ‘Cumhurbaşkanlığı Yatı’ olarak Ertuğrul

Yatı kullanılmıştı. Atatürk, denize olan büyük sevgisi nedeniyle İstanbul’da

bulunduğu yaz aylarında özellikle Moda Koyu’nda yapılan yelken ve kürek

yarışlarını Acar Motoru ve Ertuğrul Yatı’ndan izlemekten de büyük bir zevk

alırdı.

Atatürk; İran Şahı Rıza Pehlevi, İngiliz Kralı VIII. Edward ve Ürdün Kralı

Abdullah’ı da Ertuğrul Yatında ağırlamıştır. 1938 yılında Kral VII. Edward

İstanbul’u ziyaret ettiğinde bacadan dökülen kurum Majestelerinin beyaz

pazenlerini kirletince, Atatürk Ertuğrul’un hurdaya gönderilmesine karar vererek

yeni bir cumhurbaşkanlığı yatı araştırılması için emir vermiştir.

Başbakan Celal Bayar’ın girişimleri ile Bayan Cadwallader görüşmeler sonunda,

takdir edip hayranı olduğu Atatürk’ün kullanabilmesi için gemiyi imalat değerinin

çok altında ucuz bir fiyatla Türk hükümetine satmıştır.

Ancak Alman tekniğinin bir harikası olan Savarona’yı elinden kaçırmak istemeyen

Almanya, Krupp firmasının desteği ile Savarona Yatı’na haciz koyar. Fakat daha

sonra, Atatürk’e karşı büyük sempatisi olan Amerika’nın o zamanki başkanı

Roosvelt, Savarona Yatı’nın üzerindeki Almanya’nın koymuş olduğu hacizin en kısa

zamanda kaldırılarak, Türkiye’ye satılmasını; aksi halde o sıralarda, New York

Limanı’nda bulunan ünlü Alman transatlantiğinin haczedileceğini Hitler’e

bildirir. Sonunda Almanya haczi kaldırarak, Savarona’nın Hamburg Limanı’ndan

çıkmasına izin verir. Bundan sonra Amerikan bandırası ile İngiltere’nin

Sauthampton Limanı’na getirilen Savarona’ya, 24 Mart 1938 tarihinde Türk Bayrağı

çekilerek, satın almak için gelen heyet üyelerine (Londra Büyükelçimiz Fethi

Okyar, Cumhurbaşkanlığı Başkatibi Hasan Rıza Soyak, Hava Müsteşarı Sadullah

Güney, İş Bankası Genel Müdürü Muammer Eriş, Etibank Genel Müdürü İlhami Nafiz

Pamir) teslim edilir.

12.04.1938 tarihinde her türlü hazırlığını yapmak üzere İngiltere’nin Southampton

limanından tekrar Almanya’nın Hamburg Limanı’na gelen Savarona Yatı, bazı

döşemeleri yenilendikten sonra 22.05.1938 tarihinde Gemi Süvarisi Sait Özege ve

45 kişilik personeli ile İstanbul’a hareket etti. Atatürk’ün ölümcül hasta olduğu

sırada 01 Haziran 1938 Çarşamba günü saat 6.30′da Florya önlerinde demirleyen

Savarona, aynı gün saat 12.30′da hareket ederek 13.45′de Dolmabahçe Sarayı’nın

önünde demirlemiştir. Atatürk aynı gün saat 15.30′da yanında Hasan Rıza Soyak,

Salih Bozok, Kılıç Ali ve Yaver Celal olduğu halde, Acar motoru ile Savarona

Yatı’na gelmiştir.


Atatürk evvelce planları görmüş ve yatı çok beğenmişti. Son zamanlarda giderek

artan rahatsızlığı nedeniyle pek sevdiği bu yatta çoğu zamanını yatakta geçirdi.

Bir gün şöyle dedi:

– Bir çocuk oyuncağını bekler gibi bu yatı beklemiştim. Mezarım mı olacak bu

tekne benim?

Atatürk’ün Savarona’da geçirdiği altı hafta boyunca, kabine toplantıları

düzenlendi, Romanya Kralı Carol da dahil olmak üzere önemli konuklar, devlet

başkanları ağırlandı. Atatürk’ü ölüm yatağına Savanora’daki kamarasından bir

koltuk içinde ancak götürebildiler. Yat Dolmabahçe Sarayı önünde boynunu bükerek

Atatürk’ü boşuna bekledi. Atatürk, 10 Kasım 1938’de Dolmabahçe sarayında öldü.

Yat Cumhurbaşkanı İsmet İnönü döneminde de Cumhurbaşkanlığı yatı olarak korundu.
Kanlıca koyunda uzun süre hareketsiz yatan Savarona yatının 1951 yılında

donanmaya devredilerek, okul gemisi olarak kullanılmasına karar verildi. Gemi

kısa bir süre İstinye’de havuza alındı, daha sonra da Haliç’te havuza alınarak,

gerekli bakımı, tamir ve tadilatı yapıldı. Bu arada baş ve kıç kısmına ikişer

adet top yerleştirildi. Gemi, bir müddet Haliç’te, Kasımpaşa’daki tarihi

divanhane binasının önünde demirli kaldı. 2 Temmuz 1951 tarihinde Savarona yatı

Deniz Kuvvetleri Komutanına devredilerek okul gemisi olarak kullanılmaya

başlandı.

70 gün süren ilk inceleme ve tatbikat gezisini, 65 öğrenciyle 1 Ekim 1951-8

Aralık 1951 tarihleri arasında, Hindistan’ın Bombay şehrine yaptı.

Savarona da, uzun süre Atatürk’ün kullanmış olduğu özel daire eşyalarıyla

birlikte müze olarak muhafaza edildi.

Savarona yatı, Heybeli ada açıklarında 3 ekim 1979 sabahı çıkan yangın sonucu

ağır bir şekilde hasar gördü. Gölcük tersanesinde 6 ay içinde onarılan gemi, bir

müddet daha okul gemisi olarak hizmete devam ettikten sonra kadro dışı bırakıldı.

Savarona okul gemisinin yangından kurtarılabilen bir kısım eşyası 1986 yılında,

teşhiredilmek üzere İstanbul Deniz Müzesi’ne devredildi. Atatürk’ün Savarona

yatında kalmış olduğu 54 gün süresince kullandığı karyola, komodin ve komple

yatak takımları da Deniz Müzesinde, müzenin Atatürk salonunda teşhir

edilmektedir.

1989 yılında Savarona’yı hurdaya çıkarma kararı alındı; ancak Kahraman Sadıkoğlu

son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı ve Savarona’yı önceki görkeminden

daha iyi bir hale kavuşturmak için çok çaba isteyen yeniden döşeme işine başladı.

İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı yenilemek için 425 işçi yaklaşık üç

yıl çalıştı. Toplam restorasyon bedeli yaklaşık 25 milyon dolar kadardır.

Savarona’nın içinde Atatürk’ün kütüphanesi ve yatak odasıyla birlikte 19 suit

bulunuyor. Süper lüks döşenen suitlerin bazılarının genişliği 50 metrekareye

ulaşıyor. Savarona’nın içinde bulunan Türk Hamamında kullanılan Mermerlerin

ağırlığı ise 260 ton dur. Yatın en geniş salonu başta bulunup ve burası aynı

zamanda yemek salonu görevi de görmektedir. Salonda gerçek XV. Lui’ye ait yemek

masası ve 12 iskemlesi vardı. Köşede gayet güzel bir şömine ve karşısında antika

bir komodin ile siyah orjinal bir etejer bulunuyordu. Hemen bitişiğinde

Atatürk’ün kısa bir süre için çalışma odası olarak kullandığı, çok şık ve çok

güzel döşenmiş bir bölüm vardı, içinde de yaklaşık 1500 kitaptan oluşan bir

kütüphanesi vardı. Yat sahibinin kullanacağı bütün kapı kulpları, banyo

muslukları ve diğer madeni aksam, altın kaplama idi.

Tekne safrası civalı olarak yapılarak 90 derece yatmadıkça devrilmemesi

sağlanmıştır.

ATATÜRK'ÜN YADİGARI SAVARONA YENİLENDİ!

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından devralınan Atatürk'ün yadigarı Savarona

yatı, seçkin günlerine tekrar kavuştu.

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün son günlerini geçirdiği

83 yıllık Savarona, bakanlık tarafından 10 ay süren restorasyon ve bakımın

ardından devlet büyüklerinin tarihi toplantılarında ve önemli kabullerinde

kullanabilmesi için son aşama olan "tecrübe seferi"nden de başarıyla döndü.

Cumhurbaşkanı seçilen Başbakan Recep (:::) Erdoğan'ın talimatıyla 2013 yılının

sonlarında Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca kiralık bulunduğu iş adamı Kahraman

Sadıkoğlu'ndan devralınan Savarona'daki bakım ve restorasyon sona erdi.

İstanbul Kuruçeşme Limanı'nda ocak ayından bu yana demirli bulunan Atatürk'ün

yadigarı yat, tarihine yakışır şekilde devlet büyüklerinin Türkiye'de ve yabancı

ülkelerde gerçekleştireceği toplantı ve görüşmelerde prestij amaçlı olarak

değerlendirilmek üzere hazırlandı.

    SAVARONA KULLANIMA HAZIR


Tarihi yat, önemli konuklarını ağırlamadan önce "tecrübe seferi" için Kuruçeşme

Limanı'ndan demir aldı.

Vatandaşların meraklı bakışları altında bütün ihtişamıyla İstanbul Boğazı'ndan

geçen yat, Avşa'ya gitti.

Halen dünyanın en güzel yatlarından biri olma özelliğini koruyan Savarona,

seferini başarıyla gerçekleştirdi.

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Tarih kokan Savarona

Savarona'nın tecrübe seferine, Anadolu Ajansı (AA) ekibi de eşlik etti.

Başta Atatürk'ün kaldığı oda ve kullandığı eşyalar olmak üzere, yatın son halini

ayrıntılarıyla tarihe not düştü.

Başta Atatürk'ün kaldığı oda olmak üzere bütün odaların ve diğer birimlerin tek

tek elden geçirildiği yat, bütün ihtiyaçlara cevap verecek şekilde hazırlandı.

Yatın bakımında ince elendi sık dokundu. Savarona'nın elektronik tesisatı ve

cihazları başta olmak üzere lüzum görülen kısımları yenilendi, her yeri boyandı.

Savarona, son teknolojiyle de donatıldı.

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Gemide dinlenme salonu ve süitlerin yanı sıra Türk ve dünya mutfağından

yemeklerin yapılabildiği son teknoloji ile donatılmış mutfak da yer alıyor.

Şu anda koltuk grupları ile bir piyanonun süslediği geniş salonu ise gerektiğinde

oturma, gerektiğinde yemek, gerektiğinde ise geniş katılımlı toplantılar için

düzen alınabilecek şekilde düşünüldü.

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Atatürk'ün odası ilgi çekecek

Savarona'da en çok ilgiyi Atatürk'ün kaldığı oda çekiyor. Atatürk'ün 55 gününü

geçirdiği odaya, söz konusu dönemde çalışma odası olarak kullandığı bölümden

girilebiliyor. Odaya girişte sağda "Atatürk" yazılı tabela göze çarpıyor.

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Atatürk'ün çalışma odasında fotoğraflarından oluşan albümler, çok sayıda kitap ve

Savarona'ya ait yazılı belgeler bulunuyor.

Mustafa Kemal'in odasına girince her şeyin o döneme uygun şekilde yerleştirildiği

görülüyor. Selanik'te kullandığı belirtilen ahşap karyolası ve yatağı,

ziyaretçileri tarihi bir yolculuğa çıkarıyor.

Atatürk'ün yatı 'Savarona' kullanıma hazır

Atatürk'ün fotoğraflarının da yer aldığı odada üzerinde MKA yazılı sigarasının

yanı sıra mendili ve eldiveni dikkati çekiyor. Atatürk'ün el yazısının yer aldığı

tabloyla Cumhurbaşkanlığı forsu, bardakları, bastonu da odada bulunan diğer

eşyalardan bazıları.

Geminin güvertesine çıkış noktasında bulunan ve Savarona'ya ait o dönemden kalma

tek belge olan kroki de gözlerden kaçmıyor.


Cumhurbaşkanı Erdoğan Savarona Yatı'nda yabancı konuğu İzzetbegoviç ile resmi

temaslarda bulundu
04 Mart 2015 Çarşamba,
Atatürk'ten yadigar Savarona Yatı artık devletin zirvesini ve önemli konuklarını

ağırlayacak. Bu kapsamda ilk buluşma da bugün gerçekleşti. Cumhurbaşkanı Erdoğan,

Bosna Hersek'li İzzetbegoviç ile tarihi yatta görüştü

Cumhurbaşkanı Recep (:::) Erdoğan ilk kez bir yabancı konuğunu Savarona Yatı’nda

ağırladı. Türkmenistan Devlet Başkanı Berdimuhamedov ile Savarona buluşması iptal

olan Erdoğan Bosna Hersek Cumhurbaşkanlığı Konseyi Üyesi Bakir İzzetbegoviç'i

kabul ederek Savarona ile Boğaz'a açıldı.

Atatürk’ün yadigârı Savarona yatı, seçkin günlerine tekrar kavuştu
Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün son günlerini geçirdiği

83 yıllık Savarona, bakanlık tarafından 10 ay süren restorasyon ve bakımın

ardından devlet büyüklerinin tarihi toplantılarında ve önemli kabullerinde

kullanabilmesi için son aşama olan “tecrübe seferi”nden de başarıyla döndü.

Tarihi yat, önemli konuklarını ağırlamadan önce “tecrübe seferi” için İstanbul

Kuruçeşme Limanı’ndan demir aldı. Vatandaşların meraklı bakışları altında bütün

ihtişamıyla İstanbul Boğazı’ndan geçen yat, Avşa’ya gitti. Yatın bakımında ince

elendi sık dokundu.Savarona’nın elektronik tesisatı ve cihazları başta olmak

üzere lüzum görülen kısımları yenilendi, her yeri boyandı. Savarona, son

teknolojiyle de donatıldı. Gemide dinlenme salonu ve süitlerin yanı sıra Türk ve

dünya mutfağından yemeklerin yapılabildiği son teknoloji ile donatılmış mutfak da

yer alıyor. Şu anda koltuk grupları ile bir piyanonun süslediği geniş salonu ise

gerektiğinde oturma, gerektiğinde yemek, gerektiğinde ise geniş katılımlı

toplantılar için düzen alınabilecek şekilde düşünüldü. Atatürk’ün 55 gününü

geçirdiği odaya, çalışma odası olarak kullandığı bölümden girilebiliyor. Odaya

girince her şeyin o döneme uygun şekilde yerleştirildiği görülüyor.Atatürk’ün

Selanik’te kullandığı belirtilen ahşap karyolası ve yatağı, ziyaretçileri tarihi

bir yolculuğa çıkarıyor.Geminin güvertesine çıkış noktasında bulunan ve

Savarona’ya ait o dönemden kalma tek belge olan kroki korundu. Savarona'da en çok

ilgiyi Atatürk'ün kaldığı oda çekiyor