04-20-2023, 01:33 PM
Resim Nasıl Çizilir?
Prensib 1
Gördüğünü çiz. Basit nesnelerle (klasik meyve tabağı gibi) ya da gündelik nesnelerle başlayıp daha karmaşık konulara geç. Örneğin karmaşık biçimli bir masa ya da insan suratı. Gerçek hayattaki nesneleri çizmede ne kadar ustalaşırsan fikirlerini kâğıda dökme konusunda da o kadar iyi olacaksın.
Diyelim ki kafanda bir çizgi roman karakteri fikri var. Yüzündeki ifadeden gözlerindeki duyguya, bu karakteri temsil eden poza kadar her detayı hayal edebilirsin ama yüz, göz ve poz çizmeyi bilmiyorsan kafandakiyle uyuşan bir görüntüyü kâğıda aktarmakta zorlanacaksın.
Daha en başından çıtayı yükseltmek yerine, küçükten ve basitten başla. Meyve dolu bir kâseye, bir eve ya da sıradağlara bak, sonra bu nesneleri sadece bir kurşun kalem kullanarak kâğıda geçir. Aynı şeyin farklı versiyonlarını çiz. Örneğin bir sıradağ çiziyorsan ilk çizimini alıcı gözle incele. Neyi yanlış neyi doğru yaptığını gör ya da bir arkadaşına dağın hangi kısımlarının doğal görünmediğini, neresinin geliştirilmeye ihtiyaç duyduğunu sor. Geliştirebileceğin şeylerin bir listesini yapınca aynı sıradağları bir daha çiz. Bu sefer ilkinde iyi çizemediğin şeyleri geliştir. İstersen birkaç hafta geçip de çizim becerilerin arttığında aynı resmi yeniden çiz. Ne kadar yol aldığını göreceksin!
Kendini bir şef gibi düşün. Bir şef yeni bir tarif öğrendi mi, genelde günler hatta haftalar boyu sırf o tarifi uygular. Yemesi can sıkıcı olsa da, bir süre sonra o yemeği kusursuz hale getirebilir. Sen de yaptığın yemek ilk denemede harika olmadı diye havlu atma. İşleri yoluna koymak zaman ister.
Prensib 2
Her fırsatta çiz. Ne kadar çok pratik yaparsan o kadar iyi çizersin. Dikkatini başka bir şeye verdiysen ama elin boşsa (mesela telefonda konuşmak karalama yapmak için biçilmiş kaftan) bir kâğıt kalem al, temel şekilleri çizmeye giriş.
İşe en basit, temel şekillerle alıştırma yaparak başla. Bu temel şekiller sen çizmeye devam ettikçe çok daha zor şekillere temel teşkil edecek. Bunları çizmede ustalaşırsan yaptığın resim yolculuğu çok daha anlamlı ve üretken olacaktır.
Daireler, kareler, üçgenler, dörtgenler vb. çiz. Bu şekilleri olabildiğince kusursuz çizmek için kendinle yarış. Sonra bir şeklin varyasyonlarını çizerek kendini zorla: Farklı büyüklüklerde daireler ve kareler, farklı türden üçgen ve dörtgenler çiz.
Yeteri kadar tekrarla (ve çöp kutusunu dolduran buruşmuş kâğıtlarla) birçok şekli kolayca çizebileceğin bir noktaya ulaşacaksın. Bu temel beceriyi daha da geliştirmek için eğriler ve kıvrımlar da çiz. Çizdiğin eğrilerin tutarlılığına dikkat ederek helezonlar, yaylar, farklı sarmallar, süslü kıvrımlar ve süslemeler dene.
Prensib Yöntem 2 / 3:
Çizimleri Geliştirmek
Prensib 1
Eskiz yap. Ağaç çiziyorsan işe yaprakları teker teker çizerek başlama. Yoksa kendini nesnenin bir kısmına kaptırıp “büyük resmi” ihmal edebilir, böylece yerini tüketebilirsin. Daha sık görülen bir durum da çizimin hiç de göz okşamayan biçimde dengesiz olmasıdır.
Hafif ve tekrarlanan vuruşlar yap. Kendini çok kasma, hataları da kafana takma. Amacın genel fikri vermek; birebir aynısını yapmak değil. Kıyasla, değişiklik yap ve vardığın sonucu iyileştir.
Gerçek hayattan bir nesne çiziyorsan kâğıttakiyle özgün nesneyi karşılaştır. Şekillerin birbirine olan orantısının gerçeğe olabildiğince yakın olmasını sağla.
Ağacın çizim bittiğinde neye benzemesini istediğini hayal et ve kurşun kalemle hafifçe eskizini yap. Kafandaki çizimin konturlarını yani dış hatlarını çizebilir ya da vücut çizerken genelde yapıldığı gibi, iskelet çizebilirsin.
Nesnelerin hangi temel şekillerden oluştuğunu kafanda canlandırmak harika bir yöntemdir. Bir başka deyişle, nesneyi kafanda parçalarına ayır. Örneğin bir ağaç çoğu zaman bir silindirin üstünde duran bir oval ya da üçgenden oluşur. İki şekli de üç boyutlu olarak çiz ki hem istediğin orantıları koru hem de sonradan detayları eklemen mümkün olsun.
Prensib 2
Eskizini zenginleştir. Çizimin gereken yerlerini daha koyu, daha kalın çizgilerle vurgula ve gereksinim duymadığın çizgileri silgiyle sil. Azar azar ayrıntıları ekle ve sık sık biraz uzaklaşıp çizimine bir bütün olarak bak ve istediğin biçimde geliştiğinden emin ol. Farklı teknikler öğren ve bunlarla deney yap. Böylece fikirlerini çizerek ifade etme becerini geliştirebilirsin.
Çizimlerinde gölgeleme kullan. Gölgeleme, ışık ve renk değişiklikleri demektir. Bir nesneye ışık vurduğunda nesnenin hangi kısımları aydınlık, hangi kısımları karanlık olur, bir düşün. Bu, resimlerine parlaklık, yoğunluk ve derinlik kazandırabilir.
Ön planda bir bowling topu, arka planda ise batmakta olan güneşi hayal et. Güneş ufuk çizgisine yakın olduğundan ışığı bowling topuna çok düşük bir açıyla vuracaktır (hâlbuki güneşli bir günde, öğle saatinde yüksek açıyla vurur). Bu da bowling topuna vuran ışığı yakalamak istiyorsan bowling topunun üst kısmındaki gölgelemenin, topun alt kısmına kıyasla daha açık olması gerektiği anlamına gelir çünkü güneş, topun altına doğrudan vurmayacaktır.
Gölgelerle alıştırma yap. Çok gerçekçi çizimler yapmak istiyorsan ışığın nesnelerden nasıl yansıdığını ve geride nasıl gölgeler bıraktığını incele. Gölgeler bazen nesnenin aynadaki yansıması gibi olabilir, bazen de nesnenin uzatılmış, çapraz ya da bozulmuş haline benzeyebilir. Güneşin gerçek hayatta ne tür gölgeler oluşturduğuna dikkat et ve bunu resimlerinde kopyalamaya çalış.
Prensib 3
Gerçekçi dokunuşlar yap. Amacın ilerde karikatür ya da çizgi roman çizmek olsa bile, resimlerinde bir nesneyi neyin gerçekçi yaptığını bilmek zorundasın. Eğer çizimlerinin gerçeğe daha yakın olmasını istiyorsan bu konularda ustalaşmak elzem.
Perspektife aşinalık kazan. Uzaktaki nesnelerin daha küçük, yakındaki nesnelerinse daha büyük görünmesi fikrine perspektif denir ve bu tümüyle doğrudur. Eğer büyük bir nesne (söz gelimi bir bina) ya da karmaşık bir sahne (mesela bir mahalle) çiziyorsan perspektifi kavramış olman büyük önem taşır yoksa çizdiklerin karikatür gibi görünür. Küçük ve basit nesneler (mesela bir küp ya da bir kitap yığını) çizerken perspektife odaklanmak harika bir çizim alıştırmasıdır.
Orantıları bil. Orantı, bir nesneyi oluşturan parçaların boyutları arasındaki ilişkidir. Orantı, bir resmin ne kadar gerçekçi olarak algılandığını etkileyebilir. Izgara yöntemi ya da ölçüm çentiği gibi ölçme yöntemleri kullanarak orantıları isabetli biçimde yakalayabilirsin. Orantıları değiştirmek (bazı özellikleri abartıp bazılarını küçültmek) benzersiz fikirleri aktarabilir ya da belli çizim tarzlarını temsil edebilir. Örneğin karikatürlerde ve anime tarzındaki karakterlerin gözleri abartılı büyüklükte, yüzleri de bununla orantılı olarak geniştir. Nesnelerin ve insanların orantılarını önce doğru olarak belirle, sonra bunları istediğin gibi çarpıt.
Renkle oyna. Renk, bir esere farklı bir boyut kazandırır. Kontrast, renk kaynaştırma, doygunluk ve renk şemaları; rengin uygulanış biçimine bağlı olarak kimi çizimlerin daha canlı, kimilerininse daha gerçekçi ya da soyut olmasına yol açar. Eğer ilgini çekiyorsa suluboyaları ya da akrilik boyaları karıştırmaya başla. Uyumsuz görünen renkleri karıştırıp ortaya hangi yeni renklerin çıktığını gör. Bazı çizimlerinin fotokopisini çektir, farklı renklerle oyna, sonra sonucun kullandığın renklere göre nasıl değişim gösterdiğine bak.
Prensib Yöntem 3 / 3:
Daha da İleri Gitmek: Malzemeler, Saklama ve Zamana Karşı Çizim
Prensib 1
Başlangıçta bunları kullan. Yeni başlıyorsan işine en çok yarayan eskiz kâğıdı olacaktır. Çok pürüzsüz kâğıtlar daha iyi detaylar elde etmeni sağlasa da, daha “pürüzlü” kâğıt, kurşun kalemin grafitini daha iyi tutar.
Kurşun kalemlerin sertlik dereceleri vardır. “Sert” kalemler H harfiyle, “yumuşak” olanlarsa B harfiyle (9B gibi) gösterilir. Sert kurşun kalemlerin tonları, yani hem açık hem koyu çizim yapma olanağı sınırlıdır. Öte yandan yumuşak kurşun kalemler ton bakımından zengindir. Bir başka deyişle, uyguladığın basınç, çizgilerin koyuluğunu değiştirir. Eskizlerini 6B, 8B ya da nispeten yumuşak bir kalemle yap ki kalemi bastırarak daha koyu tonlar elde edebilesin.
Hazır olduğunda füzenle, yani kömürle çizim yapmayı dene. Füzeni sıkıştırılmış çubuk ya da kurşun kalem formunda bulabilirsin. Sert füzenler gri tonlar sunarken yumuşak füzenler daha kolay kaynaştırılır. Füzeni tıpkı kurşun kalem gibi kullan. Unutma ki füzen, kurşun kalemden daha pahalı olabilir. Füzeni kapsamlı jest ve hareketleri yakalamak ya da koyu gölgeler elde etmek için kullanabilirsin. Tuval üstüne tablo yapmayı planlıyorsan boya kullanmadan önce füzenle konturları çizebilirsin.
Prensib 2
Çizdiklerini sakla. Tüm çizimlerini bir yerde tut ya da hepsini bir çizim dosyasında sakla. Böylece ilerlemeni görebilirsin. Çizmeye ne kadar alışırsan hataların o kadar gözüne çarpacak ve onları nasıl düzelteceğine karar verebileceksin. Çizime devam ettikçe kendi kişisel tarzın da gelişecek. Geriye dönüp kendini ifade etme becerinin ne kadar arttığını görmek daima ilginçtir. Sakın havlu atma. Alıştırma yaparak mükemmele ulaşabilirsin.
Prensib 3
Zamana karşı çizim yap. Eğer orantılar konusunda güçlük çekiyorsan, çizdiğin pozları çok katı bulup kendine kızıyorsan ya da en kötüsü, normalde bilinçli şekilde yapmayacağın hatalara düşüyorsan bu döngüyü kırmanın harika bir yolu var. Kendine bir mutfak zamanlayıcısı al. Beş dakikaya ayarla. Hareket etmeyen, birden çok çizecek kadar ilginç ve biraz da zor bulduğun bir nesne seç (örneğin ipekten yapılmış bir gül). Konuyu sevmenin gerçekten faydası olur. Yumuşak (B, 2B, 4B ya da herhangi bir B) kurşun kalemle iki ya da beş dakika içinde eskizini yap. Beş dakikayı geçmeyecek bir zaman belirle. Alarm çalınca çizimin tamamlanmasa da dur. Yeni bir sayfaya geçip tekrarla.
Nesneyi beş dakika içinde çizmeye her çalıştığında farklı bir yanını gözlemleyip odaklanacaksın. Dönüp silmene gerek kalmadan hatalarını düzelteceksin.
Bu yöntem özellikle de insan çizerken çok iyidir çünkü arkadaşını iki dakikalık bir “duruş eskizi” için ikna etmek, bir saat boyunca oturtup poz verdirmekten daha kolaydır.
Bir kişinin duruş eskizini yaptıktan sonra kendine on beş dakika gibi uzunca bir süre tanıyınca, düzeltmek için sonsuza kadar zamanın olduğunu düşüneceksin. Muhtemelen bu süre bitmeden de resmi bitireceksin. Bu, dışarıda resim çizebilmek için çok yararlı bir alıştırma çünkü ışık yarım saat içinde değişebilir.
Kısa zamanda kedinin ya da köpeğinin duruş eskizlerini çizmeyi dene. Hayvan dönmeden ya da uykusunda kıpırdamadan iki dakika kadar hareketsiz durabilir.
Kurşun kalem gibi basit bir şey çizmeyi dene. Kolayca çizilen, yaygın şeylerin resmini yap. Doğru görünene kadar birkaç kez tekrarla. Sonra, bunun doğru göründüğünü düşündüğünde insan yüzü gibi daha zor şeylere geç.
Prensib 1
Gördüğünü çiz. Basit nesnelerle (klasik meyve tabağı gibi) ya da gündelik nesnelerle başlayıp daha karmaşık konulara geç. Örneğin karmaşık biçimli bir masa ya da insan suratı. Gerçek hayattaki nesneleri çizmede ne kadar ustalaşırsan fikirlerini kâğıda dökme konusunda da o kadar iyi olacaksın.
Diyelim ki kafanda bir çizgi roman karakteri fikri var. Yüzündeki ifadeden gözlerindeki duyguya, bu karakteri temsil eden poza kadar her detayı hayal edebilirsin ama yüz, göz ve poz çizmeyi bilmiyorsan kafandakiyle uyuşan bir görüntüyü kâğıda aktarmakta zorlanacaksın.
Daha en başından çıtayı yükseltmek yerine, küçükten ve basitten başla. Meyve dolu bir kâseye, bir eve ya da sıradağlara bak, sonra bu nesneleri sadece bir kurşun kalem kullanarak kâğıda geçir. Aynı şeyin farklı versiyonlarını çiz. Örneğin bir sıradağ çiziyorsan ilk çizimini alıcı gözle incele. Neyi yanlış neyi doğru yaptığını gör ya da bir arkadaşına dağın hangi kısımlarının doğal görünmediğini, neresinin geliştirilmeye ihtiyaç duyduğunu sor. Geliştirebileceğin şeylerin bir listesini yapınca aynı sıradağları bir daha çiz. Bu sefer ilkinde iyi çizemediğin şeyleri geliştir. İstersen birkaç hafta geçip de çizim becerilerin arttığında aynı resmi yeniden çiz. Ne kadar yol aldığını göreceksin!
Kendini bir şef gibi düşün. Bir şef yeni bir tarif öğrendi mi, genelde günler hatta haftalar boyu sırf o tarifi uygular. Yemesi can sıkıcı olsa da, bir süre sonra o yemeği kusursuz hale getirebilir. Sen de yaptığın yemek ilk denemede harika olmadı diye havlu atma. İşleri yoluna koymak zaman ister.
Prensib 2
Her fırsatta çiz. Ne kadar çok pratik yaparsan o kadar iyi çizersin. Dikkatini başka bir şeye verdiysen ama elin boşsa (mesela telefonda konuşmak karalama yapmak için biçilmiş kaftan) bir kâğıt kalem al, temel şekilleri çizmeye giriş.
İşe en basit, temel şekillerle alıştırma yaparak başla. Bu temel şekiller sen çizmeye devam ettikçe çok daha zor şekillere temel teşkil edecek. Bunları çizmede ustalaşırsan yaptığın resim yolculuğu çok daha anlamlı ve üretken olacaktır.
Daireler, kareler, üçgenler, dörtgenler vb. çiz. Bu şekilleri olabildiğince kusursuz çizmek için kendinle yarış. Sonra bir şeklin varyasyonlarını çizerek kendini zorla: Farklı büyüklüklerde daireler ve kareler, farklı türden üçgen ve dörtgenler çiz.
Yeteri kadar tekrarla (ve çöp kutusunu dolduran buruşmuş kâğıtlarla) birçok şekli kolayca çizebileceğin bir noktaya ulaşacaksın. Bu temel beceriyi daha da geliştirmek için eğriler ve kıvrımlar da çiz. Çizdiğin eğrilerin tutarlılığına dikkat ederek helezonlar, yaylar, farklı sarmallar, süslü kıvrımlar ve süslemeler dene.
Prensib Yöntem 2 / 3:
Çizimleri Geliştirmek
Prensib 1
Eskiz yap. Ağaç çiziyorsan işe yaprakları teker teker çizerek başlama. Yoksa kendini nesnenin bir kısmına kaptırıp “büyük resmi” ihmal edebilir, böylece yerini tüketebilirsin. Daha sık görülen bir durum da çizimin hiç de göz okşamayan biçimde dengesiz olmasıdır.
Hafif ve tekrarlanan vuruşlar yap. Kendini çok kasma, hataları da kafana takma. Amacın genel fikri vermek; birebir aynısını yapmak değil. Kıyasla, değişiklik yap ve vardığın sonucu iyileştir.
Gerçek hayattan bir nesne çiziyorsan kâğıttakiyle özgün nesneyi karşılaştır. Şekillerin birbirine olan orantısının gerçeğe olabildiğince yakın olmasını sağla.
Ağacın çizim bittiğinde neye benzemesini istediğini hayal et ve kurşun kalemle hafifçe eskizini yap. Kafandaki çizimin konturlarını yani dış hatlarını çizebilir ya da vücut çizerken genelde yapıldığı gibi, iskelet çizebilirsin.
Nesnelerin hangi temel şekillerden oluştuğunu kafanda canlandırmak harika bir yöntemdir. Bir başka deyişle, nesneyi kafanda parçalarına ayır. Örneğin bir ağaç çoğu zaman bir silindirin üstünde duran bir oval ya da üçgenden oluşur. İki şekli de üç boyutlu olarak çiz ki hem istediğin orantıları koru hem de sonradan detayları eklemen mümkün olsun.
Prensib 2
Eskizini zenginleştir. Çizimin gereken yerlerini daha koyu, daha kalın çizgilerle vurgula ve gereksinim duymadığın çizgileri silgiyle sil. Azar azar ayrıntıları ekle ve sık sık biraz uzaklaşıp çizimine bir bütün olarak bak ve istediğin biçimde geliştiğinden emin ol. Farklı teknikler öğren ve bunlarla deney yap. Böylece fikirlerini çizerek ifade etme becerini geliştirebilirsin.
Çizimlerinde gölgeleme kullan. Gölgeleme, ışık ve renk değişiklikleri demektir. Bir nesneye ışık vurduğunda nesnenin hangi kısımları aydınlık, hangi kısımları karanlık olur, bir düşün. Bu, resimlerine parlaklık, yoğunluk ve derinlik kazandırabilir.
Ön planda bir bowling topu, arka planda ise batmakta olan güneşi hayal et. Güneş ufuk çizgisine yakın olduğundan ışığı bowling topuna çok düşük bir açıyla vuracaktır (hâlbuki güneşli bir günde, öğle saatinde yüksek açıyla vurur). Bu da bowling topuna vuran ışığı yakalamak istiyorsan bowling topunun üst kısmındaki gölgelemenin, topun alt kısmına kıyasla daha açık olması gerektiği anlamına gelir çünkü güneş, topun altına doğrudan vurmayacaktır.
Gölgelerle alıştırma yap. Çok gerçekçi çizimler yapmak istiyorsan ışığın nesnelerden nasıl yansıdığını ve geride nasıl gölgeler bıraktığını incele. Gölgeler bazen nesnenin aynadaki yansıması gibi olabilir, bazen de nesnenin uzatılmış, çapraz ya da bozulmuş haline benzeyebilir. Güneşin gerçek hayatta ne tür gölgeler oluşturduğuna dikkat et ve bunu resimlerinde kopyalamaya çalış.
Prensib 3
Gerçekçi dokunuşlar yap. Amacın ilerde karikatür ya da çizgi roman çizmek olsa bile, resimlerinde bir nesneyi neyin gerçekçi yaptığını bilmek zorundasın. Eğer çizimlerinin gerçeğe daha yakın olmasını istiyorsan bu konularda ustalaşmak elzem.
Perspektife aşinalık kazan. Uzaktaki nesnelerin daha küçük, yakındaki nesnelerinse daha büyük görünmesi fikrine perspektif denir ve bu tümüyle doğrudur. Eğer büyük bir nesne (söz gelimi bir bina) ya da karmaşık bir sahne (mesela bir mahalle) çiziyorsan perspektifi kavramış olman büyük önem taşır yoksa çizdiklerin karikatür gibi görünür. Küçük ve basit nesneler (mesela bir küp ya da bir kitap yığını) çizerken perspektife odaklanmak harika bir çizim alıştırmasıdır.
Orantıları bil. Orantı, bir nesneyi oluşturan parçaların boyutları arasındaki ilişkidir. Orantı, bir resmin ne kadar gerçekçi olarak algılandığını etkileyebilir. Izgara yöntemi ya da ölçüm çentiği gibi ölçme yöntemleri kullanarak orantıları isabetli biçimde yakalayabilirsin. Orantıları değiştirmek (bazı özellikleri abartıp bazılarını küçültmek) benzersiz fikirleri aktarabilir ya da belli çizim tarzlarını temsil edebilir. Örneğin karikatürlerde ve anime tarzındaki karakterlerin gözleri abartılı büyüklükte, yüzleri de bununla orantılı olarak geniştir. Nesnelerin ve insanların orantılarını önce doğru olarak belirle, sonra bunları istediğin gibi çarpıt.
Renkle oyna. Renk, bir esere farklı bir boyut kazandırır. Kontrast, renk kaynaştırma, doygunluk ve renk şemaları; rengin uygulanış biçimine bağlı olarak kimi çizimlerin daha canlı, kimilerininse daha gerçekçi ya da soyut olmasına yol açar. Eğer ilgini çekiyorsa suluboyaları ya da akrilik boyaları karıştırmaya başla. Uyumsuz görünen renkleri karıştırıp ortaya hangi yeni renklerin çıktığını gör. Bazı çizimlerinin fotokopisini çektir, farklı renklerle oyna, sonra sonucun kullandığın renklere göre nasıl değişim gösterdiğine bak.
Prensib Yöntem 3 / 3:
Daha da İleri Gitmek: Malzemeler, Saklama ve Zamana Karşı Çizim
Prensib 1
Başlangıçta bunları kullan. Yeni başlıyorsan işine en çok yarayan eskiz kâğıdı olacaktır. Çok pürüzsüz kâğıtlar daha iyi detaylar elde etmeni sağlasa da, daha “pürüzlü” kâğıt, kurşun kalemin grafitini daha iyi tutar.
Kurşun kalemlerin sertlik dereceleri vardır. “Sert” kalemler H harfiyle, “yumuşak” olanlarsa B harfiyle (9B gibi) gösterilir. Sert kurşun kalemlerin tonları, yani hem açık hem koyu çizim yapma olanağı sınırlıdır. Öte yandan yumuşak kurşun kalemler ton bakımından zengindir. Bir başka deyişle, uyguladığın basınç, çizgilerin koyuluğunu değiştirir. Eskizlerini 6B, 8B ya da nispeten yumuşak bir kalemle yap ki kalemi bastırarak daha koyu tonlar elde edebilesin.
Hazır olduğunda füzenle, yani kömürle çizim yapmayı dene. Füzeni sıkıştırılmış çubuk ya da kurşun kalem formunda bulabilirsin. Sert füzenler gri tonlar sunarken yumuşak füzenler daha kolay kaynaştırılır. Füzeni tıpkı kurşun kalem gibi kullan. Unutma ki füzen, kurşun kalemden daha pahalı olabilir. Füzeni kapsamlı jest ve hareketleri yakalamak ya da koyu gölgeler elde etmek için kullanabilirsin. Tuval üstüne tablo yapmayı planlıyorsan boya kullanmadan önce füzenle konturları çizebilirsin.
Prensib 2
Çizdiklerini sakla. Tüm çizimlerini bir yerde tut ya da hepsini bir çizim dosyasında sakla. Böylece ilerlemeni görebilirsin. Çizmeye ne kadar alışırsan hataların o kadar gözüne çarpacak ve onları nasıl düzelteceğine karar verebileceksin. Çizime devam ettikçe kendi kişisel tarzın da gelişecek. Geriye dönüp kendini ifade etme becerinin ne kadar arttığını görmek daima ilginçtir. Sakın havlu atma. Alıştırma yaparak mükemmele ulaşabilirsin.
Prensib 3
Zamana karşı çizim yap. Eğer orantılar konusunda güçlük çekiyorsan, çizdiğin pozları çok katı bulup kendine kızıyorsan ya da en kötüsü, normalde bilinçli şekilde yapmayacağın hatalara düşüyorsan bu döngüyü kırmanın harika bir yolu var. Kendine bir mutfak zamanlayıcısı al. Beş dakikaya ayarla. Hareket etmeyen, birden çok çizecek kadar ilginç ve biraz da zor bulduğun bir nesne seç (örneğin ipekten yapılmış bir gül). Konuyu sevmenin gerçekten faydası olur. Yumuşak (B, 2B, 4B ya da herhangi bir B) kurşun kalemle iki ya da beş dakika içinde eskizini yap. Beş dakikayı geçmeyecek bir zaman belirle. Alarm çalınca çizimin tamamlanmasa da dur. Yeni bir sayfaya geçip tekrarla.
Nesneyi beş dakika içinde çizmeye her çalıştığında farklı bir yanını gözlemleyip odaklanacaksın. Dönüp silmene gerek kalmadan hatalarını düzelteceksin.
Bu yöntem özellikle de insan çizerken çok iyidir çünkü arkadaşını iki dakikalık bir “duruş eskizi” için ikna etmek, bir saat boyunca oturtup poz verdirmekten daha kolaydır.
Bir kişinin duruş eskizini yaptıktan sonra kendine on beş dakika gibi uzunca bir süre tanıyınca, düzeltmek için sonsuza kadar zamanın olduğunu düşüneceksin. Muhtemelen bu süre bitmeden de resmi bitireceksin. Bu, dışarıda resim çizebilmek için çok yararlı bir alıştırma çünkü ışık yarım saat içinde değişebilir.
Kısa zamanda kedinin ya da köpeğinin duruş eskizlerini çizmeyi dene. Hayvan dönmeden ya da uykusunda kıpırdamadan iki dakika kadar hareketsiz durabilir.
Kurşun kalem gibi basit bir şey çizmeyi dene. Kolayca çizilen, yaygın şeylerin resmini yap. Doğru görünene kadar birkaç kez tekrarla. Sonra, bunun doğru göründüğünü düşündüğünde insan yüzü gibi daha zor şeylere geç.
Kar©glan Başağaçlı Raşit Tunca